نظام آموزشی روسیه

ویزای تحصیلی روسیه-روسانا
ویزای تحصیلی روسیه
ژانویه 9, 2022
اقامت روسیه از طریق ثبت شرکت-روسانا
اقامت روسیه از طریق ثبت شرکت
ژانویه 19, 2022

نظام آموزشی روسیه

نظام آموزشی روسیه

 نظام آموزشی روسیه سبب شده است که بسیاری از افراد تحصیل پزشکی در روسیه و تحصیل دندانپزشکی در روسیه یا سایر رشته‌ها را انتخاب کنند. این کشور دارای موسسات نظام آموزشی زیادی می‌باشد که به دانشگاه، آکادمی و انستیتو تقسیم می‌شوند.

بنابراین پذیرش دانشجویان در نظام آموزشی روسیه به مدارک و شرایطی نیاز دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این، روسیه کشوری است که موسسات آموزشی آن پراکندگی زیادی دارند لذا در مورد ویژگی‌های جغرافیای، مهم‌ترین موسسات آموزشی، نحوه پذیرش و تمام مواردی که به نظام آموزشی این کشور در ارتباط است توضیحاتی می‌دهیم پس در ادامه همراه با موسسه اعزام دانشجو به روسیه باشید.

مهم‌ترین موسسات نظام آموزشی روسیه

نظام آموزشی روسیه - معرفی مهم‌ترین موسسات نظام آموزشی در روسیه

در حال حاضر روسیه بیشتر از 150 میلیون نفر جمعیت دارد و تعداد دانشگاه‌های آن به بیش از 904 عدد می‌رسد. زیاد بودن تعداد دانشگاه‌های این کشور سبب شده است که بسیاری از دانشجویان خارجی این کشور را برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب کنند.

به طوری که حدود 2 درصد از جمعیت این کشور را دانشجویان تشکیل می‌دهند. موسسات آموزش عالی در روسیه دارای سه دسته بندی دانشگاه، آکادمی و انستیتو می‌باشند که هر کدام از اینها رشته‌های آموزشی متفاوتی دارند. بنابراین در ادامه در مورد این موسسات توضیحاتی خواهیم داد اما برای اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های آنها می‌توانید از مشاوران آموزشی روسانا کمک بگیرید. 

دانشگاه

 یکی از مهم‌ترین موسسات نظام آموزشی روسیه، دانشگاه می‌باشد که رشته‌های درسی متنوعی در آن تدریس می‌شود. برخی از این موسسات از تمام شرایط لازم برای ارائه آموزش‌های تخصصی در رشته‌های گوناگون برخوردار هستند به همین دلیل به عنوان دانشگاه جامع روسیه شناخته می‌شوند. از مهم‌ترین دانشگاه‌های روسیه می‌توان به دانشگاه پیراگوف، سن پترزبورگ، کازان و … اشاره کرد.

انستیتو

انستیتوها با دانشگاه‌ها تفاوت دارند؛ زیرا آموزش‌های تخصصی را در رشته‌های محدودی ارائه می‌دهند. از رشته‌هایی که در این موسسات تدریس می‌شود می‌توان به رشته‌های هوافضا، هواشناسی، انستیتو صنایع ماهی و معدن اشاره کرد.

در برخی از موارد به انستیتو، دانشگاه نیز می‌گویند. زمانی انستیتو با عنوان دانشگاه شناخته می‌شود که آموزش‌های آنها در رشته‌های متعدد به حد نصاب رسیده باشد.

آکادمی

آکادمی سومین رکن در نظام آموزشی روسیه می‌باشد که با دیگر موسسات آموزشی تفاوت‌هایی دارد. از مهم‌ترین وجه تمایز آنها می‌توان به سطح علمی بالای آنها در مقایسه با دانشگاه‌‌ها اشاره کرد. آکادمی صنایع شیمی، آکادمی پزشکی مسکو، آکادمی دریا و آکادمی کشاورزی مسکو از مهم‌ترین آکادمی‌های روسیه محسوب می‌شوند که در هیئت علمی آنها عضویت حداقل 5 نفر از برترین اساتید دانشگاهی ضروری می‌باشد.

مقاطع تحصیلی و نحوه اخذ پذیرش تحصیلی در روسیه

نظام آموزشی روسیه - مقاطع تحصیلی و نحوه اخذ پذیرش تحصیلی در روسیه

افراد برای به پایان رساندن تحصیل در روسیه در مقاطع کارشناسی باید حدود 4 سال زمان بگذارند اما این مدت برای آنهایی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی یا کارشناسی ناپیوسته را دارند، 2 سال کمتر خواهد بود.

مدت زمان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در روسیه با مقاطع کارشناسی متفاوت بوده و افراد باید حدود 6 سال از وقت خود را برای به پایان رساندن آن کنار بگذارند. آنها برای آنکه فرایند تحصیل در کشور روسیه را در مقطع کارشناسی ارشد آغاز نمایند و پذیرش خود را برای ادامه تحصیل در روسیه دریافت نمایند باید دارای مدرک B.Sc. باشند.

بنابراین در صورتی مجاز به شرکت در مقاطع بالاتر هستند که این مدرک را که نشان دهنده گذراندن دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های روسیه است، را اخذ کرده باشند.

نکاتی در مورد پذیرش تحصیلی در روسیه 

  • حداقل 40 واحد درسی را در دوره‌های کارشناسی ارشد (ناپیوسته) پاس کرده باشید.
  • تعداد واحد‌های درسی انتخاب شده شما بیشتر از 14 ساعت در هفته نباشد.
  • باید بتوانید تحصیل و ارائه پایان نامه خود را در مدت زمان مشخصی به پایان برسانید.

پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته روسیه

برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه‌های روسیه ارائه مدرک B.Sc. ضروری می‌باشد. علاوه بر داشتن این مدرک، باید نمرات و تقاضانامه موسسه یا دانشگاه را نیز داشته باشید. برای ارائه این درخواست باید به دفتر نمایندگی وزارت آموزش و درمان روسیه مراجعه کنید.

این نمایندگی در مسکو قرار دارد. بنابراین با مراجعه به آن درخواست خود را ارائه کنید. از دیگر روش‌هایی که امکان پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های روسیه را فراهم می‌کند، عقد موافقت نامه‌هایی به صورت مستقیم می‌باشد.

برای درخواست به صورت مستقیم باید متقاضی، درخواست خود را خطاب به رئیس موسسه آموزش عالی همراه با ذکر رشته ارسال گردد و همراه آن، مدارک تحصیلی و ریزنمرات دوره کارشناسی را نیز بفرستد.

سیستم آموزشی روسیه در دوره‌های دکتری و فوق دکتری Ph.D-D.DC.

نظام آموزشی روسیه - سیستم آموزشی روسیه در دوره‌های دکتری و فوق دکتری Ph.D-D.DC.

سیستم آموزشی روسیه برای ‌پذیرش تحصیلی مقطع دکتری Ph.D در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه کازان روسیه دو روش را در نظر گرفته است. روش اول به صورت مستقیم و با ارائه درخواست توسط دانشجویان انجام می‌شود اما روش دیگر از طریق عقد موافقت نامه‌هایی مشخص امکان پذیر خواهد بود.

عقد موافقت نامه‌ باید میان سیستم آموزشی کشور روسیه و کشور دانشجو انجام بگیرد. در صورتی که با تحصیل دانشجو در مقطع دکتری موافقت شود، رئیس دانشگاه یا موسسه آموزش عالی تاییدیه را به صورت مستقیم به دانشجو ابلاغ می‌کند.

بنابراین دانشجویانی که قصد دارند در این مقطع تحصیلی به ادامه تحصیل بپردازند باید حداکثر به مدت 2 ماه قبل از شروع تحصیل، نسبت به ارائه مدارک به دفتر دانشگاه مورد نظر اقدام نمایند.

دوره‌های فوق دکتری D.DC. در روسیه

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشور روسیه را دارند و می‌خواهند به تحقیق و پژوهش بپردازند، می‌توانند در دوره‌های فوق دکتری .D.Dc روسیه شرکت نمایند. معمولا 2 سال طول می‌کشد که دانشجویان، دوره‌های فوق دکتری را در روسیه به اتمام برسد.

در این دوره کسی پذیرفته می‌شود که مقالات، تالیفات و تحقیقات قابل ملاحظه‌ای دارا باشد و در پیشرفت علمی و تکنولوژی رشته تخصصی خود نقش مفیدی داشته باشد. این دوره با عنوان دکترانتوری نیز شناخته می‌شود. بنابراین دانشجویانی که بتوانند مراحل این دوره تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند و از رساله خود دفاع کنند، می‌توانند مدرک فوق دکتری .D.Dc را دریافت نمایند.

این افراد به مدت 2 سال به کار تدریس، پژوهش و تربیت دانشجویان دکتری می‌پردازند، در صورتی که در این 2 سال بتوانند شایستگی خود را در زمینه رشته خود نشان دهند، به آنها لقب پروفسور (استاد کرسی) داده می‌شود.

ساختار آموزش عالی در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای جهان

نظام آموزشی روسیه -ساختار آموزش عالی در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای جهان

آموزش عالی در کشور روسیه در موسسات آموزش دانشگاهی معتبر دولتی و غیر دولتی انجام می‌گیرد که از میان این دو موسسه، آموزش در موسسات دولتی رایگان می‌باشد.

از آنجایی که هزینه تحصیل در این کشور نسبت به دیگر کشورها کمتر می‌باشد، دانشجویان زیادی به خصوص در زمینه تحصیل پزشکی در روسیه به این کشور جذب شده‌اند به طوری که نسبت دانشجویان این کشور به جمعیت آنها چیزی حدود 2 درصد است.

اما نکته مهمی که آموزش عالی این کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان دارد، کادر هیئت علمی آنها می‌باشد. به گونه‌ای که نسبت این کادر به تعداد دانشجویان آنها به حدود 18 درصد می‌رسد که این نسبت در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا بسیار بالا می‌باشد.

مقررات آموزشی

از مقررات آموزشی روسیه می‌توان به گذراندن موفقیت آمیز امتحانات دوره، انجام امور مربوط به رساله تحقیقات دانشجویی در مدت زمان مشخص و تکمیل برنامه انفرادی پروژه تحقیقات دانشجویی اشاره کرد. علاوه بر این موارد، دانشجو باید هر ساله از میزان پیشرفت تحصیلی و پروژه تحقیقاتی خود گزارشی تعیین کند و آن را در برابر اعضا هیئت علمی گروه آموزشی و دانشکده مربوطه ارائه دهد.

دانشجویانی که دارای بورسیه هستند نیز موظفند تمام وقت خود را به امر تحصیل و تحقیق مشغول شوند همچنین باید 6 ماهی یک بار از میزان پیشرفت تحصیلی خود گزارش تهیه کرده و آن را به معاونت دانشجویی تحویل نمایند تا برای نمایندگی آموزش عالی ارسال کنند.

این گزارش‌ها پس از ارسال توسط مشاور علمی، در معاونت دانشجویی بررسی شده و نتیجه آن را به نمایندگی وزارت ارسال می‌کنند تا دانشجو از نتیجه آن مطلع شود.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی دانشجویان خارجی

نظام آموزشی روسیه -مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی دانشجویان خارجی

برای پذیرش تحصیلی دانشجویان خارجی باید دارای مدارک زیر باشید:

  • مدارک داوطلبین خارجی باید به یکی از زبان‌های روسی، انگلیسی، فرانسه و یا اسپانیایی ترجمه شده باشد تا برای پذیرش، مدرک ترجمه شده را ارائه دهید. 
  • فرم حاوی مشخصات کامل داوطلب و زمینه تخصص وی را داشته باشید.
  • از گواهی یا مدرک تحصیلی که در آن نمرات مربوط به مواد درسی گذرانده شده ثبت شده است، کپی گرفته و آن را برای پذیرش همراه داشته باشید.
  • از پزشک، گواهی سلامت جسمی دریافت کنید. این گواهی باید از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور تابعه داوطلب صادر شده باشد تا اعتبار داشته باشد.
  • از دیگر مدارک مورد نیاز برای پذیرش، شش قطعه عکس 6*4 و کپی شناسنامه می‌باشد که باید همراه خود داشته باشید.
  • اگر از داوطلبان تحصیل در دوره دکتری روسیه هستید باید از مدارک تخصصی و ریزنمرات مقطع کارشناسی ارشد کپی بگیرید و خلاصه‌ای از فعالیت‌ها و تحقیقات علمی خود را نیز ارائه دهید.

کمیسیون‌های پذیرش دانشجویان خارجی

کمیسیون‌های پذیرش دانشجویان خارجی وظیفه دارند کاندیدهای متقاضی ورود به رشته‌های مختلف تحصیلی مانند تحصیل دندانپزشکی در روسیه را انتخاب کنند. علاوه بر آن، ارتقا سطح دانشجویان خارجی نیز بر عهده آنها می‌باشد. همچنین باید مدارک داوطلبین خارجی ورود به دانشگا‌ه‌ها را دریافت نموده و آنها را در اختیار ارگان‌های فدرال اجرایی قرار دهند.

این ارگان‌ها، موسسات آموزش عالی را تحت پوشش قرار دارند. پس در هنگام دریافت مدارک، آنها را بررسی کرده و تصمیم نهایی را در خصوص پذیرش و معرفی آنها به مراکز پیش دانشگاهی اعلام می‌کنند و در صورت لزوم ترتیب انتقال این افراد را به موسسات آموزش عالی انجام خواهند داد.

ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی

مدارک تحصیلی دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی و مدارج علمی کشورهای خارجی بر اساس قانون فدرال روسیه زمانی جنبه رسمی و قانونی می‌یابند که ارگان‌های مربوطه دولتی، قانونی بودن آنها را تایید کنند.

ترتیب ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی کشورهای خارجی به این صورت است که ابتدا مدارک را بر اساس مدارک و مدارج علمی و آکادمیک که در قوانین فدراسیون روسیه قرار دارد مورد ارزشیابی قرار داده سپس در صورتی که مقطع و رشته دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی در فدراسیون روسیه وجود داشته باشد آنها را ارزشیابی می‌گردند. 

ویژگی‌های جغرافیایی و پراکندگی موسسات آموزش عالی

نظام آموزشی روسیه -ویژگی‌های جغرافیایی و پراکندگی موسسات آموزش عالی

همانطور که می‌دانید روسیه پهناورترین کشور جهان محسوب می‌شود به همین دلیل تعریف خصوصیات اقلیمی، جغرافیای و پراکندگی آن بسیار دشوار است.

این کشور از طریق مناطق شمال غربی آلاسکا با قاره آمریکا همسایه است و در برخی از مناطق آن فاصله به قدری زیاد است که اختلاف ساعت در آنها به حدود 10 ساعت نیز می‌رسد.

در این کشور موسسات آموزش عالی زیادی وجود دارد به گونه‌ای که تعداد 78 موسسه آموزش عالی در مسکو و 42 موسسه در سن پترزبورگ قرار دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دانشگاه سن پترزبورگ اشاره کرد که در سن پترزبورگ قرار دارد. رود ولگا بزرگترین رودخانه این کشور می‌باشد که اهمیت زیادی از نظر کشاورزی، صنعت و کشتی‌رانی دارد. اهمیت زیاد این رود سبب شده است که تعداد 22 موسسه آموزش عالی در شهرهای حاشیه آن ایجاد شود. 

هزینه‌های آموزش عالی

امکانات آموزشی کشور روسیه در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا و کانادا تقریبا یکسان بوده اما با این وجود دانشجویان این کشور حتی به صورت آزاد، هزینه‌های کمتری را پرداخت می‌کنند.

توجه داشته باشید که هزینه‌ تحصیل در روسیه با توجه به رشته تحصیلی و موسسه آموزشی متفاوت است پس طبیعی است کسی  که رشته دندانپزشکی را انتخاب می‌کند باید هزینه بیشتری را متحمل شود اما کسانی که از بورسیه تحصیلی روسیه استفاده می‌کنند با هزینه‌های کمتری مواجه می‌شوند.

کشور روسیه هر سال حدود 15000 بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند که این بورسیه پوشش مناسبی برای هزینه تحصیل، شهریه دانشگاه و بیمه درمانی می‌باشد.

کلام آخر

در صورتی که از علاقه مندان به تحصیل در کشور روسیه هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید از موسسه روسانا بهره بگیرید. این موسسه از موسسات اعزام دانشجو به روسیه می‌باشد که مشاوران آن دارای اطلاعات کافی در مورد نحوه پذیرش، ساختار نظام آموزشی روسیه، مدارک مورد نیاز و.. هستند.

آنها با دادن اطلاعات کافی، شما را آگاه می‌کنند تا دچار سردرگمی نشوید. بنابراین می‌توانید با دریافت خدمات و اطلاعات صحیح بدون هیچ دغدغه‌ای به تحصیل در کشور روسیه بپردازید.

سوالات متداول :

۱-نظام آموزشی روسیه چگونه است ؟


بعد از گذراندن دوره متوسطه ،4 سال کارشناسی ،2 سال کارشناسی ارشد و 2/5 الی 3 سال دورۀ دکترا می باشد.
برای گذراندن دوره فوق دکترا 3 سال زمان لازم است.

۲- تعطیلات پایان سال تحصیلی چقدر است؟

دو ماه – ماه جولای و اگوست

۳- زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی چیست؟ آیا دانشگاه معتبرانگلیسی زبان هم دارد؟

زبان تدریس در دانشگاههای روسیه ، طبق قوانین این کشور زبان روسی می باشد ولی برای برخی از رشته های تحصیلی مانند حقوق بین الملل، اقتصاد بین الملل ، پزشکی ( در مقطع عمومی ) آنهم در برخی از دانشگاهها تحصیل به زبان روسی امکان پذیر می باشد.

۴- آیا در مدت تعطیلات آخر سال تحصیلی ، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهد یا خیر؟

بله در مدت زمان دو ماه خوابگاه در اختیار دانشجو است.

۵- دوره های زبان آن چه مدت و به چه مبلغ است ؟

دوره زبان ، یک سال تحصیلی و 9 ماه تقویمی می باشد( از اول سپتامبر تا اوایل جون )
هزینه دوره زبان به شرح زیر است :
الف) هزینه دورۀ زبان در روسیه بین 2500 تا 4000 دلار

۶- محدودیت های سنی برای تحصیل چقدر است ؟

اکثر دانشگاههای روسیه محدودیت سنی ندارند.

۷- آیا تحصیلات مکاتبه ای و از راه دور هم وجود دارد؟ و آیا مدرک آن اعتبار دارد ؟

تحصیل به صورت مکاتبه ای در دانشگاههای روسیه امکان پذیر بوده و مدرک آن مانند دیگر مدارک ، دارای اعتبار جهانی است اما از آنجایی که وزارت علوم ، مدارک تحصیل به صورت مکاتبه ای را معتبر نمی داند لذا مدرک یاد شده مورد تائید وزارت علوم قرار نخواهد گرفت.

۸- چرا این کشور را به دانشجویان توصیه می کنید ؟

برای اینکه این کشور از حیث مقام علمی در زمرۀ کشورهای برتر جهان می باشد و دانشگاههای آن با قدمتی چند صد ساله از تجربیات علمی، آموزشی بالایی برخوردارند، علی رغم اینکه مسکو از شهرهای گران جهان محسوب می گردد ولی شهریۀ دانشگاههای این کشور در قیاس با دیگر کشورهای اروپائی به مراتب پائین تر می باشد.

به‌طور کلی ارزش علمی بالا و قیمت تحصیل پایین، این کشور را در زمرۀ بهترین کشورها جهت تحصیل قرار داده است.

۹- بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در این کشور چگونه است ؟

همزمان با انعقاد قرارداد با دانشجو ، قرار داد بیمه پزشکی هم منعقد می گردد و مبلغ آن در روسیه 200 الی 300 دلار و در بلاروس 200 الی 250 دلار در سال می باشد.

۱۰- مدت هر مقطع تحصیلی چقدر است ؟

مدت زمان دروه کارشناسی 4 سال ، دوره کارشناسی ارشد 2 سال ، دروه دکتری5 /2 الی 3 سال و دوره فوق دکتری 3 سال می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

نظرات بسته شده اند